Asi ako každý slovák zo strednej a nižšej vrstvy určite využil minimálne raz túto službu národného prepravcu, cca viem o niektorých veciach, ktoré by sa mohli vylepšiť. Vlakom som cestoval od detstva, na školské výlety zo základnej školy, každý jeden deň cestoval na strednú školu tam a naspäť, dokopy 90 kilometrov denne a potom na vysokú školu cca každý druhý týždeň (nedele boli na obesenie). Neskôr, keď som začal zarábať, som do konca začal využívať aj spacie vozne a aj prepravil vozidlo nočným spojom.
Problémy
- Preplnené vlaky, ľudia stojaci v uličkách, dôchodci na kávičkových výletoch, často cestujúci študenti nie za štúdiom ale cestovanie za účelom rekreácie. Zaviesť povinné miestenky… všade!
- Nefungujúca klimatizácia v horúcich dňoch, naopak, niekedy príliš silná klimatizácia
- Často vypadavajúca WIFI, žiadna limitácia pre používateľa a koľko môže jeden používateľ spotrebovať
- Arogantný a nepríjemný personál
- Slabá mobilná aplikácia
- Pomalá trať na strednom a východnom slovensku
1. Povinná miestenka
Každý cestujúci by musel mať povinnú miestenku. Týmto sa zamedzia preplnené vlaky, nikto nebude stáť na chodbe, klimatizácia bude lepšie stíhať vetrať a bude menej vydýchaného vzduchu. Ďalšia výhoda je, že sprievodca bude mať oveľa jednoduhšiu robotu. Stačí, ak mu na displeji zasvieti, že tu sa nachádza plne obsadená štvorka, takže každý má lístok. Vybavené, môže pokračovať. Inšpirácia z Regiojetu! Ten kto by mal zľavový lístok na študenta alebo podobne by musel samozrejme sprievodca ešte námatkovo skontrolovať, či má platný preukaz a podobne.
2. Zrušiť lístky zadarmo
Som plne za to, aby mali určité skupiny zľavu. Som ale úplne proti tomu, aby niečo bolo úplne zadarmo. Prečo? Lebo to začne byť zneužívané. Dôchodcovia a študenti budú cestovať často a vôbec si nerozmyslia, či cestu potrebujú alebo nie. Napr. študent ide z internátu domov každý víkend. Dôchodca ide do Tatier na iba na kávičku. To všetko prepĺňa vlaky (najmä piatky a nedele).
Nech sú tieto skupiny kľudne zvýhodnené 50% zľavou alebo podobne. Nie zadarmo! Vedľajšou výhodou budú zvýšené tržby pre ZSSK a ďalší priestor na skvalitnenie služieb.

3. Variabilná cena v závislosti od vyťaženosti
Podobný systém má aj Rakúsko. Ak si objednáte lístok dopredu s časovým predstihom, budete mať lístok za lepšiu sumu. Ak si budete chcieť kúpiť lístok na poslednú chvíľu, priplatíte si. To ma tiež pozitívny efekt na nezaplnené vlaky (nie na 100%) a príjem do ZSSK.
4. Opravte klimatizáciu!
Nepríjemný zážitok bol počas leta, keď som cestoval z Bratislavy do Košíc. Vlak bol preplnený a vonku bolo cez 30 stupňov. Klimatizácia to vôbec nezvládala a po 3 hodinách mordoru nám sprievodkyňa povolila otvoriť okná, tie malé horné vyklápacie. Hneď som si spomenul na tie okná v starých zelených pantografoch, pri ktorých sa dali okná otvoriť do 50% svojej výšky a ten prievan prefúkol každého cestujúceho a pot sa aspoň mohol konečne vyparovať a chladiť pokožku.
Čerešnička na torte bola, že niekde v Ružomberku sa obloha zatiahla, už nebolo 30 stupňov a klimatizácia sa zrazu rozbehla a začala fungovať. Vo vozni potom mohlo byť 15 stupňov a pocitovo ako v chladničke. Nič príjemné.
Nie som mechanik aby som povedal, či je klimatizácia vadná kvôli zanedbanej údržbe, lebo ZSSK šetrí, alebo je to naozaj počasím a fyzikou, že viac to už ten stroj nevie uchladiť. Ale nemyslím si, že je to neriešiteľný problém. Od toho momentu som si povedal, že si asi naozaj kúpim auto, než by som znova mal trpieť nevynútenou saunou viac ako 3 hodiny.
